Blogi: Poutapalvelun keväisiä etäkuulumisia - Poutapalvelu

Blogi: Poutapalvelun keväisiä etäkuulumisia

Julkaistu
Blogi: Poutapalvelun keväisiä etäkuulumisia

Tämä kevät on ollut toisenlainen kuin odotimme. Emme syksyllä aavistaneet millaisia haasteita Suomi kohtaisi vuonna 2020. Kyse on tietenkin korona-rajoituksista, jotka ovat koskettaneet rankalla kädellä yritysmaailmaa ja kaikki ihmisiä ympäri maailmaa.

Kuitenkin tietyt alat toimivat kuten ennenkin. Edelleenkin esimerkiksi tilitoimistojen ja kirjanpitäjien asiantuntemusta tarvitaan, ja ehkä jopa enemmän ja nopeammin kuin hetki sitten. Nyt asiantuntijapalvelut tarjotaan pääsääntöisesti verkossa. Lähitapaamiset on rajoitettu minimiin.

Me Poutapalvelussa siirryimme etätyöolosuhteisiin jo varhaisessa vaiheessa. Poikkeusoloista huolimatta palvelemme asiakkaitamme normaaliin tapaan puhelimessa ja verkossa. Laadukkaat yhteydet ja järjestelmät takaavat näissä poikkeusoloissakin häiriöttömän ja sujuvan järjestelmien käytön sekä yhteydenpidon.

Hoidamme kaikki asiakastapaamiset ja koulutukset kuten ennenkin mutta näissä olosuhteissa pääsääntöisesti etäyhteyden välityksellä. Kokemuksien perusteella kaikki on toiminut moitteetta ja asiat on saatu hyvin hoidettua.

Monissa yrityksissä on nyt tutustuttu ja otettu käyttöön erilaisia etäpalaveripalveluihin ja työntekoa helpottavia sovelluksia ja ohjelmia. Esimerkiksi Teams ja Zoom ovat saaneet palveluihinsa runsaasti uusia käyttäjiä. Käytetäänkö näitä palveluja jatkossa entistä enemmän, kun niihin on nyt totuttu, vaikka matkustaminen ja kokoontuminen joskus taas sallitaan? Lisääntyykö etätöiden teko aloilla, joilla se on mahdollista? Se jää nähtäväksi.

Etätyön haasteet ja edut

Ihmiset kuitenkin kaipaavat myös oikeita kohtaamisia ja päivittäisiä yhteisiä kahvihetkiä. Toisaalta etätyössä on myös omat etunsa: aikaa ja rahaa säästyy työmatkoissa, keskittyminen ja työrauha lisääntyy sekä työn ja perhe-elämän yhteensovittaminen on joustavampaa. Etätöiden mahdollistaminen työntekijöille voi jopa pidentää työuria paremman jaksamisen myötä. Työteho kasvaa. Etätyömahdollisuudet ovat myös rekrytointivaltti.

Ihmisille on syntynyt korona-aikana uusia tarpeita, ja niihin kehitetään uusia palveluja. Ohjelmakehitys ei ole kadonnut mihinkään. Myös uusia yrityksiä on syntynyt. Korona pakottaa keksimään uutta!

Moni prosessi on nyt muuttunut toisenlaiseksi. Ehkä jopa lopullisesti. Ehkä nyt huomataan, että asiat voidaan tehdä toisin jatkossakin.

Ajatellaanpa vaikka ostolaskujen hyväksymismenettelyä. Sähköisiä ostolaskujärjestelmiä on ollut tarjolla jo pitkään. Mutta on edelleen yrityksiä, joille laskut tulevat vielä paperipostin mukana. Kuinka saada toimitusjohtajan hyväksyntä paperisille ostolaskuille, jos laskut ovat fyysisesti toisessa paikassa kuin hyväksyjä? Laskun hyväksyjän pitää tulla käymään toimistolla ehkä vain sen takia, että laskut saadaan eteenpäin prosessissa. Sähköisessä ostolaskujärjestelmässä laskut tarkistetaan ja hyväksytään selaimen kautta siellä missä tarkistaja ja hyväksyjä on.  Prosessi tapahtuu kokonaan verkossa. Tässä tilanteessa pilvipalvelu nopeuttaa ostolaskunkiertoa huomattavasti. Tietenkin myös myyntilaskut lähtevät nopeasti maailmaan etänä.

Tulevaisuuden näkymät

Maailma on nopeasti muuttunut positiivisesta ilmapiiristä epävarmuuteen ja taloudellisiin vaikeuksiin. Aina on kuitenkin ollut erilaisia kriisejä (öljy-, finanssi-, teknologiakriisit, sars, sikainfluenssa jne) mutta aina niistä on kuitenkin toivuttu; joistakin nopeammin ja joistakin vähän hitaammin. Tästäkin kriisistä selviydytään entistä ehompana ja voimme palata normaalin päivärytmiin, joka tosin lienee muuttanut muotoaan. Oletettavasti kuitenkin parempaan suuntaan.

Kevät on pitkällä, ja kesä tulee varmasti. Toivottavasti meitä hellitään hyvillä ilmoilla. Vaikka kokoontumisrajoituksia tullaan löysentämään, etätyön tekeminen tulee jatkumaan ja sen merkitys korostuu entisestään. Lähdetään kuitenkin välillä ulos hengähtämään turvavälit muistaen.

Jos sinulla tulee mieleen kehitystarpeita nykyisiin järjestelmiisi tai mitä tahansa kysymyksiä liittyen tarjoamiimme palveluihimme, ota rohkeasti yhteyttä.

Antero Loponen
Asiakkuuspäällikkö
+358 207 631 802
Novec Oy